HET ATELIER / de (Thuis)- Werkplek

NOG MEER IN HAUS.

(Vastgelegd Anderhalf Meter sokkelloos Denkbeeld n.a.v. het Atelier en de Thuis-werkplek.) Als ik mij een weg baan, richting een Evenaar, omdat mijn oog, ergens midden in het blauw, op een zee viel, ervaar ik het gebrek aan ruimte, door al mijn zelf geplaatste obstakels. Struikel ik over voor genomen plannen en glijd ik uit over het zaagsel van eerdere ideeën. Één en ander is aardig aan het dicht slibben. Als ik dreig te strandden op stapels tweedehands woorden, drijf ik, met opgestroopte mouwen, op mijn koffer vol emperische exemplaren, alsnog richting bergen stof tot nadenken en vormgeven. Vaststellend, dat ik op dit moment meer een mondschilder ben, nu ik in mijzelf praat. Gelukkig staat er iets om op te klimmen.

Ooit, lang geleden, ver voor Corona en het woord podcast, schilderde ik een pot kwasten, een uitprobeersel van smeren, krassen, spetteren, stempelen en vegen van olieverf op papier. Ik had toen nog een romantisch idee over Schilder zijn. Had toen een tijdelijk Atelier in Oosterbeek veel verder van Zee dan Rotterdam. Heb de studie wel bewaard en mee verhuisd.

Niet veel later zou ik geen genoegen meer nemen met alleen een plat vlak.

Wilma’s Werkplek / ‘Atelier’ van Wilma Kempe

Daar staat de Ezel in het Atelier, het nog maagdelijk witte lege vlak, misschien al wel ingesmeerd met Gesso uit de pot, links, op de derde plank van boven, naast het smalle gele plastic flesje met het rode tuitje, onder de omber en de kudde schapen, die net als de potten verf in een rijtje staan. Één staat voorop. Wilma was de eerste, dus No.1 die bij mij op de deurmat viel met haar foto en schets naar aanleiding van het nood gedwongen thuis-werken. Ik zie de strak geschilderde deurpost en kastomlijsting en het gekaderde grondvlak en het witte vel, waarop het moet gebeuren. En de Ezel, klaar voor de aanloop en dan…?

Rechts hangt een compositie-schets, vastgeknijperd op het stuk bord wat nog vrij is. Het is goed om te schetsen, om te denken op papier en dat begint met krassen. Eenmaal krassend en smerend komen er oplossingen, die weer nieuwe vragen; en dan…? oproepen. En is het werkproces gestart en mag men teleurstellingen en verassingen verwachten.

Luc Tuymans- fotografie & film Gerrit Scheurs

Atelier/werkplek-werk/proces Wilma Kempe

Zag ik nog de schapen en de strak geschilderde deurranden (of ga ik nu te ver, of kom ik misschien te dichtbij?), zag Wilma vanaf haar schets en voor haar voeten, haar verf en schildersgereedschap en liet weten dat dit haar werkplek-thema zou worden. Al werkend maakte Wilma de opmerking dat ze er natuurlijk wel eindeloos een vervolg aan kon geven, waarop ik opmerkte dat ‘eindeloos vervolg’ niet direct noodzakelijk is, omdat het op den duur zou kunnen omslaan in ‘troosteloos’ en dat we daar gezien de situatie helemaal niet op zitten te wachten, maar dat een vervolg zeker aangemoedigd werd omdat het eerste werk een aanzet is en het mooi zou zijn als er n.a.v. het tekenen en schilderen met als onderwerp je (thuis) werkplek/atelier, werk kan ontstaan met een eigen vorm-taal / kleur-en materiaalgebruik, lijnvoering. Denk ook aan/ en experimenteer met het formaat, de compositie. Abstractie? In-en Uitzoomen. Extra Verdieping in huis!

Wilma liet weten op gepaste afstand in- en uit te gaan zoomen en stuurde werk op in het formaat 31cm x 46 cm, waarbij ik de opmerking plaatste: ‘wat een eigenwijs en eigenzinnig formaat!’ Waarop zij weer reageerde ; ‘je ziet liever een groot formaat vermoed ik?’ Ik weer opmerkte;’Een combinatie lichaamsbeweging met een monumentaal kwastgebaar kan geen kwaad, zeker niet tijdens een intelligente lock-down periode (mits we op de lange termijn rekening moeten gaan houden met materiaal schaarste, zoals het er even naar uit leek te zien toen er massaal toilet-papier werd gehamsterd)’. Goed kijken blijft belangrijk! Over kijken gesproken; ondertussen exposeerde Wilma in haar ‘Atelier’ een ‘gaatjesboard-expositie’

Wilma Kempe ‘gaatjes-board-in huis-expositie’

“Great , het klinkt in het Engels beter dan ‘Groot’ of ‘Groots’ als ik in het Nederlands reageer op de nieuw ingezonden geschilderde voorstellingen van kwasten. ‘Great’ vanwege de monumentale werking en dat terwijl de schilderingen een bescheiden formaat hebben van 30cm x 40 cm!, maar ook omdat ze lekker, met een losse toets, geschilderd zijn.

Kwasten, tubes, potten, pannen, paletten, lappen, dotten verf, schroeven en gereedschappen in het algemeen al dan niet gestapeld en naast veel meer andere dingen en onderwerpen, sowieso lekker en prettig om naar te kijken. Dit ruikt naar een serie! (en die kwam er ook). Mooi werk, met redelijk virtuoos vertaalde lichtval op stelen en geknepen kwast-bussen en wat er dan met kleur gebeurd. De streken van het haar in het ‘Portret van een Spalter’ En de compositie, met de kwast op de voorgrond, waarbij ik even moet denken aan ‘van Kooten & de Bie’. Aan de burgemeester van Juinen en Tjolk Hekking. Mooi aan het onderwerp is hoe het materiaal zichzelf vertaald. Door het blauw in de achtergrond in een latere fase alsnog aan te pakken is het contrast, effect van licht-donker extra versterkt. Maar ik blijf opmerken dat een schilderij eigenlijk nooit af is, maar dat te lang doorschilderen een schilderij om zeep kan helpen, voordat men het in de gaten heeft. Daarom moet er af en toe afstand genomen worden, om het goed te kunnen zien en om het proces te kunnen beoordelen. En het houdt nooit op, tenzij de brander op de plank onder het gaatjes-board uit de doos wordt gehaald, maar er zijn er ook die dat als gereedschap inzetten of gaten op zich als onderwerp kiezen. Daarna handen wassen.

FABIENNE VERDIER

FLUX un film de Philippe Chanel


ATELIER/WERKPLEK PETER EVERTS

CLICK PICTURES

Hallo Bas, bijgaand twee foto’s uit mijn mancave/muziekstudio/en -sinds eind vorig jaar dus ook- atelier @home in Boskoop of all central Randstad places.

Hallo Peter
Goed om van je te horen!
En dan komt Mink de Ville ook nog mee!
Hoop wel dat ie straks de microfoon weer terug in de standaard plaatst.
Stand-Art: Een Mancave-Muziekstudio-Atelier wie wil dat niet!
Zit je dan afgezonderd in een Boskoop met een Berg energie en inspiratie.
En ik lees in de krant op je gitaarkoffertafel:
‘Revolutionaire traplift laat u veilig thuis wonen’, dus nog even lezen,
voordat je het dicht schildert!

Ha Bas,
Ik heb afgelopen weekend mijn iMac gebruikt om op een wit vel A4 van een foto m.b.v. het beeldscherm een vorm over te trekken met houtskool. Als het goed is zie die ‘footprint’ sjabloon liggen op de gitaarkoffer (is onderkant van een rock and roll schoen, onbelopen is de zool nog maagdelijk gebroken wit, met een zwart zijrandje). Is uitgangspunt voor een nieuw schilderij.
Ik denk dat ik hetzelfde ga doen met de foto van mijn schildersezel (wat een fijn kerstcadeau was dat, zeg!). Misschien blijft het vervolgens bij een houtskool-tekening en gaat er een dot hairspray overheen. Maar, mogelijk ga ik pointillistisch inschilderen à la Jan Toorop. Ik heb de nodige kleuren beschikbaar. O.a. een paar tubes Van Gogh bijgekocht online, vanwege de geweldige pigmenten.
Groet!
Peter

P.S.: En nu even gitaarspelen.

Zoolmuziek!
Blue-brother
Al schilderend stappen maken!
tot snel
groet Bas

Trucendoos weer open! A4 op beeldscherm, getekend met houtskool.
Begon twijfelend met kronkelige lijntjes, daarna hoofdvorm zwaarder aangezet. Drukt houtskool af op tekenpapier wanneer ik deze A4 daar op leg en aandruk?
Groet! Peter

Hallo Peter,
Goed om weer van je te horen en dat de trucendoos nog vol verassingen zit!
Zo op het beeldscherm gefotografeerd is het beeld ook boeiend.
Ik heb zelf uren door gebracht met het experimenteren met beeld via beeldschermen.
Kunst-matige lichtinval, mooi ook hoe de houtskool lijnen transparanter worden en in combinatie met het, door het papier gefilterde, diffuse licht krijg je een soort 3D-effect.

Lang geleden was er een techniek van schetsen overbrengen door in de  lijnen van tekeningen gaatjes te prikken en er dan (grafiet/ of houtskoolpoeder) op te strooien, zodat er stippellijnen op de ondergrond werden gezet.

Ja, je kan je houtskooltekening afdrukken, maar dat wordt dan wel spiegelbeeld!
Makkelijker is om nog een potloodtekening op je beeldscherm over te tekenen.

Wil je deze overzetten, dan kan je de achterkant van de tekening inkrassen met B-potlood (hoe hoger het getal van je B-potlood,hoe zachter de grafiet geperst is en er dus meer zwart uit je potlood komt (geeft beter/meer af)
tekening met volgekraste achterkant op nieuw vel, voorkant overtrekken, voila!

Of doe het zoals de ‘Oude Meesters’, die PC-loos waren:

Als je toch de houtskool- achtige lijnen wil zou je ook nog zacht Siberisch Krijt (vetter geperst houtskool) kunnen nemen.
Dit laat zich niet meer wegvegen(dus niet te corrigeren) maar geeft mooie fluweelachtige zwarte lijnen.
Soms kan je dus eerst met gewoon houtskool werken en voor meer dieper zwart Siberisch krijt gebruiken.

Om geen gespiegeld beeld te krijgen als afdruk, zou je in je computer het beeld eerst kunnen spiegelen, voordat je het overtrekt.

Wil je je beeldscherm schoonhouden kan je een tekening ook op het raam plakken
en het raam als lichtbak gebruiken.

Keep up the good work
and don’t burn your guitar!

(Heb je wel je eigen gemaakte houtskool)

groet retour
en tot snel!
Bas

Hallo Bas, Vond nog een klein doekje in een kast hier. Heb de houtskooltekening uitgeknipt en aan de achterkant tegen het canvas geplakt. Inderdaad werkt het zonlicht door een raam ook in deze opzet perfect en kan ik de lijnen overnemen op het doek. Beter dan gaatjes prikken! En op deze manier geen gespiegeld beeld, hoewel dat ook weer mooi had kunnen uitpakken.
Wish me luck, ik ga voor de eerste keer op doek schilderen!
Groet uit Boskoop,
Peter

Hij die zoekt, vindt!

Je leest wel eens op Marktplaats; Zoldervondst,
bij het opruimen van de zolder kwam ik deze Fender-gitaar tegen.
Wist niet dat ik hem nog had.

Dan denk ik; geloof je het zelf?!

Fijn dat af en toe in Boskoop de Zon schijnt!

Ik vind de houtskool tekening op zich ook al OK!,
maar het is mooi om het schilderavontuur aan te gaan.

Aangezien jij van de nogal zwart-wit bent, zal je er misschien minder last van hebben dat de houtskool bij het schilderen zich mengt met de verf.
Als je heldere/ andere kleuren gebruikt dan wil je niet altijd dat het houtskool zich met de verf vermengt, aangezien dit de kleur zal beïnvloeden (kan op zich heel mooi zijn).
Wil je geen houtskool door je kleur, dan moet je de houtskool zoveel mogelijk wegvegen.

GOOD LUCK!

groet retour
en tot snel!,
Bas

Hallo Bas, tussenstand bijgaand. Ik heb eerst de houtskoollijnen direct op de voorzijde van het doek overgeschilderd met zwarte verf. Daarna gisteren eromheen geschilderd met witte verf gemengd met matte gel extra heavy (voor mij overigens nog niet pasteus genoeg). Half uurtje geleden die dikke witte laag overgeschilderd met een lichte blauwe tint (eenderde kobaltblauw met tweederde zinkwit). Nu weer laten drogen en later deze week verder met ‘inkleuren’ van deze ‘Mabef’.
Groet! Peter

Hallo Peter,

Goed bezig.
Mooi ritme in de aangebrachte structuur van de achtergrond en daarbij de uitgespaarde stukken van de Mabef (ezel) en doek.
Ik zie de behoefte aan vorm en het omgaan met de materie: als een beeldhouwer beeldhouwen met verf.
Dat doet me steeds denken aan Armando, niet lang geleden overleden, een veelzijdig kunstenaar (schilder, schrijver, theatermaker, muzikant, enz.)
Er is een documentaire waarin je Armando, op latere leeftijd, met assistent, met een handschoen aan de verf ziet kneden, smeren en opbrengen.

Amstelfilm – Het voorval – Armando en de mythe
omroepwest.nl
https://omroepwest.bbvms.com/view/regiogrid/3202306.html

In mijn Academie-tijd experimenteerde ik ook met de materie en bracht ik plastische kant en klare muurvuller op mijn ondergronden aan, voegde acrylbinder, verband, zand en bitumen toe, tekenend met hobbylijm vanuit de knijpfles. s’ Morgens bij het opstaan leek het alsof we de nacht op het strand hadden doorgebracht, omdat de ezel pal naast het bed stond.

Je hebt éénderde kobaltblauw met tweederde zinkwit gemengd, heb je weleens van Yves Klein blauw (Blue) gehoord?! Ander blauw dan dat van jou.

https://nl.wikipedia.org/wiki/International_Klein_Blue

Meester!
Je hebt het waarschijnlijk al bij mij geconstateerd tijdens de lessen, maar ik ben me niet bewust van hoe nauw wat ik maak is verbonden met kunstenaars voor mij. Inderdaad, heb nu Yves Klein nader gecheckt en zie dan zijn reliëfwerk, zoals mijn volledig zwarte landschap mbv gesso en zand; het eencellig diertje in de oersoep en de hemelsleutel met rijp. Morbide is dat zowel Yves Klein als de mij wel al bekende Franz Kline allebei in 1962 zijn overleden. Mijn geboortejaar. 

Heb je nog een deadline voor atelier-opdracht? Of maakt het niet uit?

Greetings,
Peter

Beste Peter,

Yves Klein & Franz Kline in 1962 overleden.
Geloof jij in (snelle) reïncarnatie?
En o ja, de Werkplek/het Atelier-thema heeft geen deadline (deadline!).

Mooie avond nog
en morgen weer aan de slag!

groet retour
en tot snel!
Bas

Ha Bas,

Heb inderdaad ergens enige verwantschap met Armando en andere verfkneders van die generatie. Bij Armando ook de link van zwart vs wit die bij mij past. Deel zijn oorlogservaringen uiteraard niet, kan het wel invoelen.
Mooi trouwens die originele blauwe kleur en het verhaal erbij! Misschien ga ik die ooit eens aanschaffen want de eigenschappen lijken me miraculeus. Geen idee wat het kost. Eerst maar eens verder met de tubes die ik nu heb. Vraag nog: als ik een werk pasteuzer wil krijgen met gel medium, moet ik dan meerdere lagen op elkaar zetten?
Groet uit Boskoop,
Peter

H No.42,
Hallo Peter,

Boeiende man Armando en lekker gezicht dat handschoen smeren.
Ik stuur je een kort Gel-filmpje door als die eenmaal aangeklikt hebt kan je meer vinden,
maar eigenlijk heb je meer niet nodig, aangezien dit is hoe het werkt
en zoals eerder gezegd kan je van alles door de Gel en door je verf roeren.
Wat je vraag betreft over het volume van je verflaag,
kan je je voorstellen dat hoe dikker je de materie opbrengt hoe langer de droogtijd en moet je je werk waarschijnlijk plat op de grond laten liggen i.v.m. het niet hechten aan de ondergrond door het gewicht.
Maar plat of hangend kan ook weer invloed hebben op hoe de laag/lagen zich gedragen (evt. in/ uit zakken,
alhoewel extra stevig Gel aardig wat kan hebben.
Opbouwen in lagen is natuurlijk ook een optie.

hier een link naar gel-filmpje, laat alle reclame en merken maar links liggen (geen familie en of aandelen) !!!

Hallo Bas, hierbij mijn ‘atelieropdracht’. 
Beetje van Vincent, beetje van mezelluf. 
Groet Peter,
No. 42

en work in progress/ werkproces

Goedemorgen Peter,
No. 42,

Applaus!
Tijd voor een Stage-dive!
Goed geworden, lekker in de verf, boeiend vlakken spel (de herhaling van de blauwen)
Ik vind het ook goed dat de ezel bovenin het doek uitloopt en mooi de plaatsing van het witte (nog onaangeraakte) vlak
in lijn met de witte vlek daaronder.
Sterk ook het oranje, de complementair van het blauw (in de kleurencirkel).
Het is mooi om op mijn grote beeldscherm de structuur van de verf te zien,
tegelijkertijd zie je wel (ook doordat ik twee schermen gebruik) hoe snel kleuren afwijken als ze digitaal worden omgezet en of gereproduceerd.
Dit is altijd een probleem bij de reproducties van kunstwerken.
Ooit heb ik de opdracht gegeven aan cursisten om (wie daar thuis digitaal de mogelijkheid voor had) de kleuren met de computer op te blazen, van een werk wat je al geschilderd had, of een foto te nemen en daar dan de kleuren van op te blazen.
Dat is wel weer een mooie mogelijkheid in het werkproces/ kleuronderzoek.
Ik denk dat van Gogh daar zeker ook mee gespeeld zou hebben.
Uzelluf heeft goed en lekker gewerkt!

groet retour weer
en tot snel,
Bas

Jason Martin on the process of painting.

ATELIER/WERKPLEK ANNE-MARIE BOONE

CLICK FOTO”S

Hallo Bas,

Hierbij enige foto s. Ik weet nog niet welke  ik ga schetsen. Ben nog bezig met een abstract schilderij met onderwerp tuin.

Hoop dat dit aankomt!

Groet Anne-Marie

Hallo Anne-Marie,

Goed om van je te horen.
En dan ook nog gelijk in je Atelier te worden ontvangen!
Dank voor je foto’s van je werkplek, mooi om te zien dat je, ondanks je expressionistische materiaalgebruik, de vloer zo netjes houdt!
Overigens doet de structuur van de vloer het ook goed bij de structuren van je kunstwerken.
En goed ook dat je niet alleen bij het boodschappen doen, handschoenen draagt, maar deze ook voorradig hebt, mocht het creatieve werk er om vragen. Jason Martin, hierboven draagt ze ook.
Of zijn dat geen handschoenen daar naast die tube wit (titaan of zink)?
natuurlijk moet er aan en in de tuin gewerkt worden.
Het is goed om in de frisse lucht te vertoeven en ook geestelijk te blijven ademen!

hartelijke groet retour
en tot snel!,
Bas

Hoi Bas,

Haha, die handschoentjes .. waar ik ze eens vond, tussen tuinhandschoenen geloof ik. Ze zaten nu in mijn blauwe koffertje met de andere spullen. De koffer moest even leeg voor een dochter. De handschoentjes gebruik ik als een bord van de Garenspinnerij aan de rand splinterig aanvoelt. Ik doe ze dan aan en heb een stukje schuurpapier rood gekleurd, zie dekseltje van doosje, dat ik dan gebruik om het bord gelijk rondom glad te schuren!

Ik denk dat mijn abstracte tuin schilderij klaar is. Zie bijgaande foto. Ik kijk de tuin in ahw (rechtsboven), links boven de zon en onder het water van mijn sloot. Nu wilde ik in het midden bloemen zetten nog, zie foto met sneeuwklokjes bv. Ik mengde het gebruikte bruin met het gebruikte groen en bracht dat met veel water op (in het middenstuk) en tekende er zonder nadenken een vaag gezicht van een jongen (?) in met de punt van een lang en dun paletmes. Heel grappig wel. De bloemen laat ik dan maar, haha!

Nu moet ik zien aan papier te komen! Voor het schetsen. Daag, groeten van Anne-Marie

Hallo Anne-Marie,

Dank voor je mooie omschrijving van je tuin-schilder avontuur.
Met schilderen weet je nooit wat het wordt of waar het heen kan gaan.
Voordat je het weet is er een tuinjongen en blijf je zitten met ongeschilderde bloementjes.
Mooi ook dat je kleurgevoelig bent. Schuurpapier komt tenslotte in verschillende kleuren voor.
Ik heb overigens weleens op schuurpapier getekend en geschilderd.
Als je tekent op schuurpapier slijt je tekenmateriaal extra snel.
Ben blij met je foto’s, maar klopt het dat ze wat onscherp zijn?
Hoop dat je papier of ander materiaal vindt om te kunnen werken!

groet retour
en tot snel!
Bas

Hoi Bas! Is bijgaande foto duidelijker? Het jongetje is als aquarel geschilderd en daarom vaagjes. Ik vond tussen bezorgde diepvries maaltijden 3 stukken lichtgrijs dun karton dus ga proberen daarop te schetsen. Leuk experiment. . Groet van Anne-Marie nr 44!

Dank nogmaals voor de jongen in de tuin, ondanks zijn aquarelhoofd is de foto duidelijker.
Voor mijn (web) Blog die nu nog in de steigers staat, had ik een zo goed als leeg doosje hagelslag opengescheurd en tot klein formaat, rechthoekig te gebruiken, teken/schilderstuk papier getransformeerd.
Dit om te illustreren dat mocht er materiaal schaarste optreden , we creatief moeten zijn en blijven.
Tekenen en schilderen op gebruikt materiaal kan verrassende beelden opleveren vanwege de ondergronden!
Mooi dus om de inspiratie te laten ontdooien op diepvriesverpakking!

recycle teken/schilderpapier blanco binnenkant/bedrukte kant verrassende ondergrond

groet retour
en tot snel!
Bas

Hallo Bas,
Hier enige schetsen van mijn “atelier” of een deel daar vanIk ga nu maar op de achterkant van een vorige creatie schilderen, in kleur, maar weet nog niet naar welke van deze 3 (=dilemma)

Wel leuk om het abstracte bloemen schilderij opnieuw te schilderen, nu met tuinjongen! Wat dat zal worden ….. 

Leuk, je blog! Groet van nr 44

Hallo Anne-Marie,

Dank voor je Werkplek/Atelier schetsen.
Schetsen en tekenen heeft altijd iets ‘natuurlijks-directs’
Dat het kijken/ het waarnemen in lijnen omgezet wordt,
het kijken beschrijven heeft iets ontroerends.
Ook mooi om te zien dat, voor degene die je werk kent,
de (materie/verf-) structuren al voor te stellen zijn.
Je stoffige lijnen en veeg/poetsvlekken.
Lekker aan schetsen is dat je je composities al voor je kunt zien
en in eventueel schilderwerk weer kunt aanpassen.
En dan hebben we het nog niet over het avontuur van beeldelement: kleur.
Of het waarnemen van licht/schaduw vlakken en contrast.
Ook fascinerend dat de tuinjongen niet uit beeld verdwijnt en zich blijft aandienen.

Wordt vervolgd
en ik ben heel benieuwd!

groet retour
en tot snel!
Bas

Hierbij de definitieve schets van nr 44 die normaliter op donderdagochtend schildert (met veel plezier)!  Nu de verf er in zetten!

Wat ontzettend leuk, die virtuele musea, vooral die van het Theater museum mbt Dalí, echt geweldig, je kunt er uren mee bezig zijn, haha! 

Groet van Anne-Marie

Hallo Anne-Marie,

Fijn dat je inmiddels de uitgang van het Virtuele Theater Dali Museum hebt weten te vinden, zodat je zelf weer aan de slag kan!
Wel goed, dat je er even uit bent geweest en goed om te horen dat je genoten hebt terwijl je thuis was.
Aan het uitroepteken achter je zin:’ Nu in de verf zetten !’ zie ik dat je niet kunt wachten om de pinpassen, verlopen museumkaarten en ander mogelijk gereedschap in te gaan zetten.
Goed bezig!
Je hebt een lekkere losse swingende schets gekozen met een goede evenwichtige compositie.
Je compositie is op te delen in een horizontale en een verticale middenlijn; vier vlakken.
Ben heel benieuwd wat de kleurstellingen gaan worden, naar de verf-behandeling en structuur kan ik wel raden.

O, ja nog even dit Anne-Marie;
Je hebt er vierhonderd bijgekregen.
In je enthousiasme heb je de vier nog maar een keer getikt.
Zie: Schets van nr 444 (onderwerp titel mail)
Wel een mooi nummer! Deurmat No. 444.

groet Bas

Hallo Bas,

Dank voor je mail! Wat een werk, al die mails beantwoorden! Ik hoop dat je een goede vakantie had! Hierbij de laatst genomen atelierfoto. Het schilderij is bijna klaar. Bij het avond-schilderen ontdekte ik de schaduw pas! Probleem is dat mijn tuinjongen schilderij ingelijst beneden in de kamer hangt en ik de kleuren niet goed kan inschatten zo. Nu ja, who cares ! De lijnen zijn volgens mij intact gebleven maar de kleuren zijn voor mij het belangrijkst.

Groet van nr 44, Anne-Marie

Goedenavond Anne-Marie,

Mooi dat het avondschilderen je op de schaduw wees.
Wie kijkt ziet meer!
Ook af en toe even loskomen van het werk en afstand nemen maakt dat je de dingen nieuw ziet en voorkomt ook dat je te lang op het zelfde ‘probleem’/ of hetzelfde detail doorwerkt.
Ik vind de schildering prachtig geworden en mooi om te zien dat je je bewust bent gebleven van de mogelijkheden van de lijnen.
Soms verzacht over/ of weg geschilderd, maar ook hier en daar weer opgehaald.
De sfeer vind ik ook heel mooi en dan natuurlijk de verfbehandeling en structuur van de verf.
Sterk dat de kleur voor jou het belangrijkste is, dat maakt dat het niet om een plaatje van de Werkplek gaat, maar om een beeldende vertaling!
Ik denk dat dit schilderij bijzonder is/ wordt als herinnering aan deze periode en wat dat betekent heeft.
Zo’n schilderij vergeet je niet snel.
Wat de Tuinjongen betreft, zal ook hij van kleur veranderen en zijn kleur zo goed als zijn verdwenen als je ’s avonds het licht uitschakelt om naar bed te gaan.

Dank voor het delen van je beelden.

Werkse weer!

hartelijke groet
en misschien tot snel!
Bas
p.s. morgen geen les

Dank voor al je mails, Bas!

Hierbij mijn eindfoto, het atelier schilderij is klaar en het is idd een herinnering aan deze tijd ook, ja. Ik doe er nog een foto bij van mijn in het gelid staande kleuren zoals ze normaal staan wanneer ik bezig ben.

Het zee onderwerp is leuk. Maar ik heb al eens thuis 2 zeegezichten gemaakt op canvas. Ik weet niet of ik ze zal overtreffen, haha.

Groet van nr 44!

Hallo Anne-Marie,

Goed om te zien dat je je tubes goed hebt afgericht en dat ze staan te popelen om uitgesmeerd te worden om zo een Zee op te roepen!
Mooi om te zien dat jij je hand niet omdraait voor een Zee-schildering, dikke kans dus op een overtreffende trap in een handomdraai.

Hartelijke groet No.44
en tot snel!
Bas

GUSTAVE COURBET / HET ATELIER VAN DE SCHILDER

Advertentie